New Yorkin siluetti laivan kannelta katsottuna.

Atlantin ylitys Cunardin Queen Mary 2 laivalla – New York – Southampton 7 yötä

Kirjoittaja Elina Mälkiä

Kun saimme Cunardilta kutsun Atlantin ylitykselle marraskuiselle risteilylle, ensireaktioni oli ristiriitainen. Innostunut, koska kyseessä olisi legendaarinen Queen Mary 2 - maailman nopein risteilylaiva ja maailman viimeinen valtameriristeilijä. Samalla mieleen tulvi ajatus marraskuisesta viimasta ja mahdollisesta aallokosta. Kylmällä, ehkä aallokkoisella kelillä, viikko laivalla, nauttisiko siitä? Nyt kirjoitan tätä tekstiä kyseisellä laivalla, kun risteilyä on jäljellä enää alle vuorokausi. Huomenaamulla saavumme Southamptoniin risteiltyämme silloin seitsemän yön ajan Atlantin yli New Yorkista ja mielestäni risteily päättyy aivan liian pian! Olisin mielelläni risteillyt Queen Mary 2:sen kyydissä vielä paljon pidempäänkin. Osa matkustajista jatkaakin kyydissä vielä Norjan rannikkoristeilylle ja sen jälkeen Southamptonin kautta takaisin New Yorkiin.

Jännitys tiivistyy risteilyn lähdön lähestyessä – hurrikaani Melissa

Risteilyn lähestyessä seurasimme tiiviisti uutisia Hurrikaani Melissasta. Olimme saapuneet jo New Yorkiin, kun katselimme videoita siitä, millaista tuhoa se oli aiheuttanut Jamaikalla. Risteilylaivat olivat siirtyneet Karibialla rauhallisemmille vesille sen tieltä. Meidänkin ystävä oli samaan aikaan Karibialla risteilemässä ja siellä keli oli ollut mitä mainioin. Nyt hurrikaani oli matkalla kohti Atlantin pohjoisosia, samaan suuntaan, jonne mekin olimme risteilemässä. Queen Mary 2:sen Atlantin ylitys on ikään kuin reittiliikennettä. Sitä reittiä ei voi merkittävästi muuttaa. Kävimme vielä tuntia ennen satamaan lähtöä ostamassa apteekista lisää pahoinvointilääkkeitä. Minulla on kymmeniä risteilyjä takana, mutta tämä oli ensimmäinen risteily, jonne valmistauduin pahoinvointilääkkeillä merisairauden varalta. Petrillä risteilyjä on kertynyt pitkästi toista sataa ja hänkin tutki innokkaasti apteekissa eri pahoinvointilääkkeiden eroja.

 

Check-in prosessi Brooklynin satamassa oli suhteellisen hidas, mutta kun pääsimme laivaan, ensitunnelma oli rauhallinen, hillitty ja vaikuttava. Queen Mary 2:sen aulatilat henkivät vanhan ajan tunnelmaa. Vastassa oli punaisiin asuihin pukeutuneet bellboyt, joita näkee lähinnä vain laivaan noustessa.

Lomaristeilyjen Elina ja Petri Queen Mary 2 laivan kannella New Yorkissa ennen lähtöä Atlantin ylitykselle.

Queen Mary 2 laivan aula

Queen Mary 2 laivan aulatila on vaikuttava.

Queen Mary 2 laivan aula

Queen Mary 2 New Yorkissa, Brooklynin satamassa. Manhattan näkyy taustalla.

Queen Mary 2 kyydissä pääset osaksi merenkulun historiaa

Historia on laivalla vahvasti läsnä. Laivan käytävät ovat täynnä maalauksia ja valokuvia, jotka kertovat Cunardin moninaisesta historiasta. Jokainen Cunardin laiva onkin myös merellä liikkuva museo, jopa uusin laiva Queen Anne, vaikka onkin muuten hyvin moderni. Laivoilla on mm. tauluja tai muita esineitä vanhoilta laivoilta. Onhan kyseessä maailman toiseksi vanhin varustamo. Tänä vuonna (2025) Cunard juhlii 180-vuotissyntymäpäiviä. Vain brittiläinen P&O Cruises on vuoden vanhempi.

 

Risteilyn edetessä käy vahvasti ilmi, että laiva on suunniteltu viihdyttämään matkustajia pitkän aikaa ilman pysähdyksiä. Vasta toisena risteilypäivänä ehdimme kunnolla kiertää laivaa ympäri ja kolmantena päivänä löydämme laivalta taas uusia tiloja, joissa emme olleet vielä käyneet. Sama toistuu jokaisena iltana. Liikennöinnin vuonna 2004 aloittaessaan Queen Mary 2 oli maailman suurin risteilylaiva. Vaikka se nykyisille suurimmille häviääkin, on se edelleen todella suuri. On myös hyvä ottaa huomioon, että vesiliukumäet ja ”huvipuistoalueet” loistavat poissaolollaan. Lapsille on iän mukaan kaksi klubia, mutta muuten koko laiva on pyhitetty enemmän aikuisten viihtyvyyden maksimointiin. Matkustajia on maksimissaan 2600, joten tilaa on ruhtinaallisesti - paljon enemmän matkustajaa kohden kuin tällä hetkellä maailman suurimpien laivojen titteliä pitävillä laivoilla. Myös henkilökuntaa on suhteessa matkustajiin paljon ja tämä näkyykin palvelun tasossa. Erityisen ilahtunut olin suurista aurinkokansista laivan takaosassa, vaikka tällä risteilyllä niille ei erityisemmin ollutkaan käyttöä nimityksen varsinaisessa merkityksessä. Aurinkokansilla on myös pari uima-allasta ja porealtaita. Lisäksi sisällä on kaikille avoin, katettu uima-allas. Laivan neljäs uima-allas on kylpyläosastolla, jonne on lisämaksu.

 

Risteilyn ohjelma on massiivinen ja joudut tekemään valintoja siitä, mihin osallistut. Ilahduttavaa on, että kaikki ohjelma on maksutonta, halusit sitten osallistua zumbaan, miekkailukurssille, pelata golf-simulaattorilla tai käydä 3D-leffassa. Cunardilla on risteilyillään mielenkiintoisia asiantuntijaluentoja ja monet lähtevätkin risteilyltä kotiin vieden mukanaan uutta tietoa eri asioista. Tietoa ja viihdettä löytyy myös laivan kirjastosta, jossa on merten laajin kirjavalikoima, yli 8000 kirjaa.

 

Tanssiminen on yksi merkittävistä asioista laivalla ja Queens Roomin tanssiaiset ovat jotain, mikä jokaisen paritanssista ja risteilyistä pitävän pitäisi kokea. Oma ohjelmanumeronsa on samassa tilassa tarjoiltava klassinen iltapäivätee. Cunard todellakin panostaa tähän kokemukseen ja se on ilahduttava tuulahdus hyvin perinteistä risteilykokemusta. Perinteistä on myös pukeutuminen. Atlantin ylityksellä gaala-iltoja on viikon aikana kaksi. Silloin päälle vedetään vaatekaapin parhaimmat asut. Muina iltoina voi toki halutessaan myös panostaa tai pukeutua vain siististi. Yleinen pukukoodi on smart attire. Kuulemamme mukaan pukeutuminen on paljon rennompaa Karibian ja Välimeren risteilyillä. Eniten siihen panostetaan maailmanympäriristeilyillä. Mutta kyllä tälläkin risteilyllä näkyi 1920-luvun illan aikana naisilla sulkapäähineitä ja muutenkin erittäin hyvin teemaan sopivia illallisasuja. Allekirjoittaneen kaapista ei sellaista löytynyt, mutta se ei menoa haitannut.

Laivan kirjasto, joka on sisustettu vanhan ajan tyyliin.

Kirjastossa riittää tutkittavaa pitkäksi aikaa. Merten laajin kirjastokokoelma.

Laivan kirjasto, joka on sisustettu vanhan ajan tyyliin.

Queen Mary 2 laivan tanssisali.

Laivalla on ball room, jossa järjestetään päivisin tapahtumia ja iltaisin tanssitaan.

Queen Mary 2 laivan tanssisali.

Nuorekkaampaan menoon on myös disco, jossa järjestettiin myös silent disco.

Juhlavaatteissa Cunardilla.

Elina & Petri juhlatamineissa 20-luvun teemaillan aikana.

Juhlavaatteissa Cunardilla.

Laivan käytävät ovat täynnä erilaisia tauluja, jotka kertovat historiassa. Tässä kerrottuna Titanicin uppoamisyöstä.

Merenkäynti ja paras ajankohta Atlantin ylitykselle

Entäs sitten se merenkäynti. Ensimmäisenä aamuna, kun heräämme ei tuntunut keinumista. Avaan verhot ja astelen parvekkeelle. Meillä on viidennen kerroksen suojattu parveke ja katselen sieltä hämmästyneenä, kun ympärillämme vellovat suuret aallot. Vaahtopäät täyttävät maiseman niin pitkälle kuin katse yltää. Valtameriristeilijä Queen Mary 2 kyntää aallokkoa tasaisesti ja varmasti. Käyn mielessäni läpi monenlaisia ajatuksia ja päällimmäisenä tunteena on valtava ihastus. Meri näyttää voimakkaalta, aallot niin korkeilta, että pienemmällä aluksella risteily ei varmasti tuntuisi mukavalta. Silti menomme on yllättävän tasaista. Queen Mary 2 on rakennettu näihin olosuhteisiin ja vielä paljon vaativampiinkin myrskyihin. Laivassa on mm. 40% enemmän terästä kuin muissa risteilylaivoissa ja laivan keulaprofiili on erilainen. Vakaajat ovat tehokkaat ja kaikessa suunnittelussa on otettu huomioon rankat meriolosuhteet. Kapteeni kertoo päivittäisessä klo 12 puheessaan, että risteilemme 36 tuntia hurrikaani Melissan perässä, joka on tässä vaiheessa enää myrsky, ei hurrikaani. Myöhemmin saamme kuulla komentosillalla vierailumme aikana, että hidastelimme New Yorkista lähtiessämme, jotta aallokko ei olisi niin voimakas. Kapteeni kertoo myös saaneensa tästä joiltain matkustajilta nuhteita, koska he olisivat halunneet risteillä vielä paljon kovemmassa aallokossa.

 

Queen Mary 2:n Atlantin ylitykset ovat kuin junamatkoja tai lentomatkoja, tarkkaan aikataulutettuja reittimatkoja. Reittiä ei ole kovin paljoa mahdollista muuttaa, mutta pieniä muokkauksia voidaan tehdä. Nyt tehty hidastus vaikutti siten, että tulemme saapumaan Southamptoniin tuntia aikataulusta jäljestä eli klo 8 alkuperäisen klo 7 sijaan.

 

Vaikka jotkin risteilijät nauttisivatkin kovasta aallokosta, suurin osa risteilee mieluiten tyynellä merellä. Atlantin ylitykseen tässä suhteessa paras ajankohta on alkukesä, touko-kesäkuu. Myös kesäkuusta syyskuuhun on hyvä ajankohta risteillä, mutta silloin satunnaisten myrskyjen mahdollisuus jo hieman lisääntyy. Jos ajatuksena on yhdistää kaupunkiloma Lontoossa, New Yorkissa tai molemmissa risteilyyn, on alkukesä tai syyskuu yleensä lämpötilan suhteen miellyttävin siihen.

Queen Mary 2 laivan takakansi ja taustalla Atlantin valtameri.

Laivalla on tilava takakansi, uima-altaat ja porealtaita. Queen Mary 2 sopii hyvin myös lämpimille vesille.

Queen Mary 2 laivan takakansi ja taustalla Atlantin valtameri.

Marraskuussakin saimme nauttia myös aurinkoisista päivistä. Lämpötila oli parhaimmillaan +16.

Ruokailut Cunardilla – premium-tason kokemuksia

Suurin osa matkustajista matkustaa Britannia-luokassa, joka on laivan perustaso. Lisäksi Cunardilla on Princess Grills (junior sviitit) ja Queen Grills sviittiluokat. Britannia-luokan matkustajat syövät á la carte ruokailut Britannia ravintolassa. Siellä ovella on vastassa joukko tyylikkäästi pukeutuneita tarjoilijoita, jotka kuljettavat sinut pöytään. Menu vaihtuu päivittäin ja valinnan varaa on runsaasti. Huomioituna on niin kasvissyöjät kuin ruoka-allergikot. Allergeenit on selkeästi merkitty ruokalistoihin. Kings Court -buffetissa lähes hypin ensimmäisenä iltana ilosta, kun näen ensimmäistä kertaa ikinä laivan buffetissa allergeenimerkinnät joka ikisen ruoan kohdalla. Muilla varustamoilla olisi tästä opittavaa. Vegaaneille on kokonaan oma osionsa ja gluteenittomat leivät ovat omassa paikassaan buffetissa. Myöhemmin risteilyn aikana löydän vielä buffet-aamiaisosion, joka on täynnä gluteenittomia vaihtoehtoja ja samassa osiossa on myös kaura-, soija- ja mantelimaidot yms.

 

Kaikkein herkullisin aamupala löytyy mielestämme Carinthia loungesta. Siellä kaikki on kauniisti aseteltua ja eggs ranchero valmistetaan toiveiden mukaan. Kun kysyn onnistuuko se gluteenittomana, saan vastaukseksi tottakai. Kings Court -buffetiin ja Britannia ravintolaan erona on, että juomat ovat ilman juomapakettia maksullisia Carinthia loungessa. Maksamme kuitenkin tyytyväisenä 6 dollaria tuorepuristetusta appelsiinimehusta, sitä ei kuitenkaan saa muualtakaan ilman lisämaksua, vain tavallista tiivistemehua.

 

Kaikki ruokailut Britannia -ravintolassa, Kings Court -buffetissa, Carinthia loungessa ja laivan kahvilassa sisältyvät hintaan. Perinteisiä fish & chips annoksia tarjoillaan lounasaikaan laivan pubissa. Queen Mary 2:lla on vain yksi erikoisravintola, Verandah, joka on erikoistunut erinomaisiin pihveihin. Sen kattausmaksu on 64 $. Söimme siellä yhtenä iltana ja kokemus oli oikein hyvä. Sisäfilee oli saatu kypsennettyä juuri sopivasti kypsäksi toiveeni mukaan ilman, että se olisi vedetty kuivaksi. Toinen erikoisravintolan kaltainen on osa buffetin istuinalueesta, joka muuntuu iltaisin intialaista ruokaa tarjoavaksi a la carte ravintolaksi. Tämäkin tuli toimivaksi testattua. Osa seurueestamme oli enemmän innoissaan etnisestä ruoasta kuin toiset, mutta kokemus oli oikein hyvä viinejä myöten.

 

Yleisesti ottaen ruoka Cunardilla oli oikein hyvää. Luksustasoa Cunardin ruoka ei ole, mutta valikoimassa ja laadussa ylittää perustason. Valikoima on monipuolinen ja vaihtuu Britannia-ravintolassa päivittäin. Listalla on myös tietyt ruoat joka päivä, kuten pihvi ja paistettu lohi. Buffetin valikoima on runsas ja saatavilla on aina myös pizzaa, burgereita ja sushia. Aamupalan voi tilata maksutta hyttiin ja valittavana on myös lämpimiä ruokia. Muuna ajankohtana hyttiin toimitettavista aterioista Britannia-luokassa peritään pieni lisämaksu, mutta hinnat olivat varsin kohtuullisia, esim. 5 $ / annos.  

Carinthia loungen aamupala nousi suosikikseni.

Viikon Atlantin ylityksellä aika meni nopeasti

Risteilyn lähestyessä loppuaan tuntuu, että viikko vierähti tavattoman nopeasti. Mielestäni juuri vasta saavuimme laivalle ja nyt pitäisi jo pakata laukut ja olla lähdössä pois. Missään vaiheessa ei käynyt aika pitkäksi, vaan päinvastoin. Meillä oli enemmänkin kiire moneen otteeseen. Se toki johtui myös siitä, että teimme töitäkin laivalta käsin. Netti toimi paria lyhyttä (noin 5 min) katkoa lukuun ottamatta mainiosti. Meillä oli käytössä nopea streaming -yhteys, joka maksaa viikon risteilylle reilut 200 €. Jos pärjäät hitaammalla yhteydellä, se tulee edullisemmaksi.

 

Lähtisinkö uudelleen Atlantin ylitykselle? Ehdottomasti. Lähtisinkö uudelleen marraskuussa? Voisin lähteäkin, mutta mieluummin kuitenkin kesäaikaan, jolloin voisi nauttia vielä enemmän ulkokansista ja ehkä lämmöstäkin. Cunardin risteilylle tulen varmasti lähtemään toistekin. Palvelu oli erinomaista ja kokemus erittäin positiivinen.

 

Yleisesti Cunardista:

Kenelle suosittelen: Perinteistä risteilykokemusta arvostavalle. Rauhallisuutta ja premium-kokemusta etsivälle. Enemmän aikuiseen makuun kuin lapsiperheille.

Cunard on neljän tähden kokemus Britannia-luokassa ja viiden tähden kokemus Grills-luokissa.

Löytyi