PAKETTIMATKOJEMME YLEISET MATKAEHDOT

Nämä ehdot säätelevät matkustajan ja Lomaristeilyt OY:n välittämiä pakettimatkoja Ruotsalaisen Go Cruising Travel Group AB:n nimiin ja lukuun, ja ovat osa matkustajan ja Go Cruising Travel Group AB:n (jäljempänä matkanjärjestäjä) välistä sopimusta. Sopimukseen sisältyy myös tietoa kyseisestä matkajärjestelystä, jonka tarkemmat tiedot löytyvät nettisivuiltamme www.lomaristeilyt.fi

Pakettimatkaa koskevat alla esitetyt yleiset ja erityiset matkaehdot. Ruotsin matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäyhdistys (SRF) https://srf-org.se/ on hyväksynyt nämä yleiset ehdot.

Matkaan sovelletaan Ruotsin matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäyhdistyksen (SRF) 28. kesäkuuta 2018 voimaan tulleita ja alalle sovittuja yleisiä ehtoja sekä matkanjärjestäjän erityisiä ehtoja, jotka on esitetty alla. Erityiset ehdot on merkitty kursiivilla.

Matkanjärjestäjällä on oikeus soveltaa erityisiä ehtoja, jotka poikkeavat yleisistä ehdoista, jos erityisten ehtojen soveltaminen on perusteltua matkan erityisluonteen, kuljetustavan erityismääräysten (kuten reittilentoja koskevat varaus- ja myyntiehdot), matkan erityisluonteesta johtuvien erilaisten majoitusehtojen tai matkakohteen erityisolosuhteiden vuoksi. Erityiset ehdot eivät saa olla ristiriidassa Ruotsin pakettimatkalain kanssa matkustajan vahingoksi.

Yleiset ja erityiset ehdot ovat osa sopimusta.

1. SOPIMUS

1.1 Sopimus sitoo osapuolia, kun matkanjärjestäjä on kirjallisesti vahvistanut matkustajan tilauksen, ellei toisin ole sovittu. Matkanjärjestäjän tulee vahvistaa matkustajan tilaus viipymättä, sen jälkeen kun matkustajan tekemä varausmaksu on kirjautunut matkanjärjestäjän maksujärjestelmään.

1.2 Pääasiallinen matkustaja on 18 vuotta täyttänyt henkilö, jonka nimissä sopimus on tehty. Pääasiallinen matkustaja mainitaan ensimmäisenä matkustusasiakirjoissa tai muulla selkeällä tavalla. Pääasiallinen matkustaja on maksuvelvollinen sopimuksen mukaisesti. Kaikki muutokset ja mahdolliset peruutukset on tehtävä pääasiallisen matkustajan toimesta. Poikkeuksia voidaan tehdä, jos pääasiallinen matkustaja sairastuu vakavasti eikä voi toteuttaa muutosta tai peruutusta. Pääasiallinen matkustaja on vastuussa siitä, että matkanjärjestäjälle toimitetaan oikeat varaustiedot muista sopimukseen kuuluvista matkustajista. Mahdolliset takaisinmaksut suoritetaan pääasialliselle matkustajalle, ellei toisin ole kirjallisesti sovittu.

1.3 Jos matkustaja on alle 18-vuotias ja matkustaa ilman huoltajaa, tämä on ilmoitettava varauksen yhteydessä. Joissakin matkoissa voi olla alaikäraja, joka voi olla korkeampi kuin 18 vuotta. Tietoa tästä annetaan matkavarauksen yhteydessä.

1.4 Varausvahvistuksessa ilmoitetut lähtö- ja paluuajat ovat alustavia. Matkanjärjestäjän tulee mahdollisimman pian ja mikäli mahdollista viimeistään 20 päivää ennen lähtöä täsmentää matkaa koskevat tarkat lähtöajat.

1.5 Matkanjärjestäjän tulee antaa yleistä tietoa passi- ja viisumivaatimuksista.

1.6 Matkanjärjestäjän tulee antaa yleistä tietoa matkakohteen terveysmääräyksistä.

1.7 Liityntämatka, lisäpalvelut tai erikoisjärjestelyt kuuluvat pakettimatkasopimukseen vain, jos ne on varattu yhdessä ja samalla kertaa pakettimatkan sisältämien palvelujen kanssa tai jos ne on myyty yhdessä muiden palvelujen kanssa yhteishintaan.

1.8 Mahdolliset toiveet tai erityispalvelut matkustajan pyynnöstä kuuluvat sopimukseen vain, jos järjestäjä on nimenomaisesti vahvistanut ne kirjallisesti.

1.9 Matkustajan velvollisuutena on tarkistaa varausvahvistus/matkustusasiakirjat heti ne saatuaan, että kaikki tiedot täsmäävät, mukaan lukien että nimet on kirjoitettu oikein ja täsmäävät passin kanssa. Mahdolliset virheet ja virheelliset nimitiedot on ilmoitettava matkanjärjestäjälle mahdollisimman pian. Matkanjärjestäjä pidättää oikeuden periä virheellisten tietojen korjaamisesta aiheutuvat todelliset kulut, sekä kohtuullisen korvauksen korjaamisesta aiheutuvasta lisätyöstä. Jos virhe johtuu matkanjärjestäjästä tai sen käyttämästä yhteistyökumppanista, korjaus tehdään ilman kustannuksia matkustajalle.

1.10 Pääasiallisen matkustajan tulee välittömästi ilmoittaa matkanjärjestäjälle mahdolliset muutokset matkustajan osoitteessa, sähköpostiosoitteessa, puhelinnumerossa tai muissa tiedoissa, jotka ovat tärkeitä matkanjärjestäjän mahdollisuuksille ottaa yhteyttä matkustajaan.

1.11 Joidenkin matkojen toteutuminen edellyttää tiettyä vähimmäisosallistujamäärää. Matkustajalle on tällaisessa tapauksessa annettava selkeät tiedot tästä viimeistään varaushetkellä.

1.12 Jos lentoliput ovat osa pakettimatkaa, ne on käytettävä oikeassa järjestyksessä. Matkustaja ei voi siten käyttää pelkästään paluulentolippua, kun sekä meno- että paluulento on varattu, tai vain osaa lentoreitistä. Jos lippua ei käytetä alusta alkaen, loput osat peruutetaan.

2. HINTA JA MAKSU

2.1 Hinta on ilmoitettava siten, että koko matkan hinta käy siitä selvästi ilmi. Hinnan tulee sisältää kaikki sopimukseen kuuluvat palvelut sekä pakolliset lisämaksut, verot ja muut maksut.

2.2 Matkustajan tulee maksaa matkan hinta viimeistään sopimuksessa ilmoitettuna ajankohtana.

2.3 Matkanjärjestäjä voi varausvahvistuksen yhteydessä periä ensimmäisen osamaksun (ilmoittautumismaksu). Ilmoittautumismaksun on oltava kohtuullinen suhteessa matkan hintaan ja muihin olosuhteisiin. Järjestäjä voi vaatia matkan hinnan loppumaksua aiemmin kuin sopimuksessa mainitaan, jos lentoyhtiö, varustamo tai muu toimittaja vaatii lippujen myöntämistä tai järjestelyjen maksamista etukäteen. Tästä ilmoitetaan tällaisissa tapauksissa varaushetkellä.

2.4 Jos matkustaja ei maksa matkan hintaa sopimuksen mukaisesti, matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus ja periä kohtuullinen korvaus matkustajalta.

2.5 Ellei nimenomaisesti toisin mainita, matkan hinta perustuu kahden henkilön majoitukseen jaetussa kahden hengen huoneessa/hytissä. Majoitettaessa vain yksi henkilö kahden hengen huoneeseen/hyttiin tai suurempaan, useammalle henkilölle tarkoitettuun huoneeseen/hyttiin, matkanjärjestäjällä on oikeus periä matkustajalta lisämaksu.

2.6 Matkanjärjestäjän on lisäksi tiedotettava matkustajalle mahdollisista yleisistä lisäkustannuksista, joita matkalla voi syntyä.

Maksuehdot

Maksupalveluntarjoaja on NETS (lomaristeilyt.fi)

3. MATKUSTAJAN OIKEUS MUUTOKSIIN JA PERUUTUKSEEN

3.1 Matkustajalla on oikeus muuttaa sopimusta, jos matkanjärjestäjä suostuu siihen. Sopimusmuutokset voivat aiheuttaa matkustajalle matkanjärjestäjältä tai muulta taholta aiheutuvia lisäkustannuksia.

3.2 Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka. Matkanjärjestäjä pidättää oikeuden vaatia matkustajalta korvausta sellaisista kustannuksista, joita matkanjärjestäjälle aiheutuu matkustajan peruutuksesta. Matkanjärjestäjä voi asettaa kohtuullisia peruutusajankohdan perusteella määräytyviä vakioperuutusmaksuja. Jos matkanjärjestäjä ei ole asettanut vakioperuutusmaksuja, matkanjärjestäjällä on oikeus kohtuulliseen peruutusmaksuun.

3.3 Matkustajan tekemäksi peruutusajankohdaksi katsotaan se hetki, koska tieto peruutuksesta saavuttaa matkanjärjestäjän. Peruutukset tulee tehdä kirjallisesti matkanjärjestäjän aukioloaikojen puitteissa (arkipäivisin klo 10:00-17:00).

4. MATKUSTAJAN OIKEUS SIIRTÄÄ SOPIMUS

4.1 Matkustaja voi siirtää sopimuksen henkilölle, joka täyttää kaikki matkalle osallistumisen ehdot. Tällainen ehto voi olla esimerkiksi se, että kuljetusyritys tai muu matkanjärjestäjän käyttämä taho hyväksyy voimassa olevien sääntöjen mukaisesti matkustajan vaihtamisen. Matkustajan on ilmoitettava siirrosta matkanjärjestäjälle tai tämän jälleenmyyjälle kohtuullisessa ajassa ennen lähtöä. Viimeistään kolmekymmentä päivää ennen lähtöä tehty siirtoilmoitus katsotaan tehdyksi kohtuullisessa ajassa.

4.2 Matkanjärjestäjä voi periä kohtuullisen maksun siirrosta. Maksu ei saa ylittää matkanjärjestäjälle siirrosta aiheutuvia kustannuksia ja siirrosta aiheutuvia toimistokuluja.

4.3 Sopimuksen siirtäjä ja vastaanottaja ovat yhteisvastuullisesti vastuussa matkanjärjestäjälle tai tämän jälleenmyyjälle matkan maksamatta olevan hinnan maksamisesta ja sopimuksen siirrosta aiheutuvista ylimääräisistä kustannuksista.

5. MUUTOKSET ENNEN LÄHTÖÄ

5.1 Sopimusehtojen muuttaminen

Matkanjärjestäjällä on oikeus tehdä muutoksia sopimukseen edellyttäen, että matkanjärjestäjä ilmoittaa muutoksista matkustajalle selkeästi, ymmärrettävästi ja näkyvästi pysyvällä tavalla, esimerkiksi sähköpostiviestillä. Jos muutos on vähäinen, esimerkiksi pieniä muutoksia lento- ja matka-aikoihin, matkustajalla ei ole oikeutta hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen. Matkan olennaisista muutoksista matkustajalle on mahdollisuuksien mukaan tarjottava vaihtoehtoista matkaa tai oikeus purkaa sopimus ilman peruutusmaksua. Olennainen muutos esimerkiksi matka-aikojen suhteen on lähtö- tai paluuajan muuttuminen vähintään 24. tunnilla tai yli 12. tunnilla silloin kun matkan kokonaisaika on 2-6 vrk.

5.2 Hinnan muuttaminen

5.2.1 Matkanjärjestäjä voi korottaa matkan hintaa, jos korotus johtuu polttoainekustannusten, verojen ja julkisten maksujen tai esimerkiksi valuuttakurssien muutoksista.

5.2.2 Matkan hintaa voidaan korottaa määrällä, joka vastaa matkustajan osuutta matkanjärjestäjälle aiheutuvasta kustannusten noususta. Oikeus hinnankorotukseen on olemassa vain, jos kustannusten nousu on yhteensä yli 20 euroa varausta kohden.

5.2.3 Matkan hintaa on alennettava, jos matkanjärjestäjän kustannukset edellä mainituista syistä pienenevät yhteensä vähintään 20 euroa varausta kohden. Matkanjärjestäjä voi hinnanalennuksen yhteydessä vähentää todelliset hallinnolliset kustannukset (toimistokulut).

5.2.4 Matkanjärjestäjän tulee ilmoittaa matkustajalle hinnanmuutoksista mahdollisimman pian. Ilmoituksessa on oltava muutoksen perustelu ja laskelma.

5.2.5 Hintaa ei saa korottaa eikä sitä tarvitse myöskään alentaa sovittua lähtöpäivää edeltävien 20 päivän aikana.

5.2.6 Matkanjärjestäjä voi erityisehdoissaan luopua oikeudesta korottaa hintaa kohdan 5.2.1 mukaisesti. Tällöin matkanjärjestäjän ei myöskään tarvitse alentaa hintaa kohdan 5.2.3 mukaisesti.

5.3 Matkustajan oikeus purkaa sopimus ilman peruutusmaksua

5.3.1 Jos matkustaja haluaa purkaa sopimuksen olennaisen muutoksen vuoksi, esimerkiksi jos hintaa korotetaan yli 8 % paketin kokonaishinnasta, matkustajan on ilmoitettava matkanjärjestäjälle sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjän ilmoittamassa kohtuullisessa ajassa siitä, kun matkanjärjestäjä ilmoitti matkustajalle muutoksesta. Jos matkustaja ei tee näin, matkustajaa sitoo uusi sopimus.

5.3.2 Jos pakettimatkasopimus puretaan, matkanjärjestäjän on ilman aiheetonta viivytystä palautettava koko matkan hinta. Tilanteissa, joissa matkanjärjestäjä on jo tilittänyt matkan hinnan palveluntarjoajille, matkanjärjestäjällä on oikeus odottaa kohtuullisen ajan rahojen palautumista palveluntarjoajilta, ennen kuin matkan hinta palautetaan matkustajalle.

5.4 Matkanjärjestäjän ja matkustajan oikeus purkaa sopimus väistämättömien, välttämättömien ja poikkeuksellisten tapahtumien johdosta

5.4.1 Sekä matkanjärjestäjällä että matkustajalla on oikeus purkaa sopimus, jos pakettimatkan toteuttamiseen tai matkustajien kuljetukseen matkakohteeseen vaikuttaa olennaisesti väistämättömät ja poikkeukselliset tapahtumat matkakohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä. Väistämättömillä ja poikkeuksellisilla olosuhteilla tarkoitetaan esimerkiksi vakavia turvallisuusongelmia, kuten sotaa, terrorismia, vakavan sairauden puhkeamista tai luonnonkatastrofeja. Matkustajalla on tällaisissa tapauksissa oikeus purkaa sopimus maksamatta peruutusmaksua, poislukien toimistokulut. Jos matkanjärjestäjä purkaa sopimuksen tämän kohdan mukaisesti, matkustajalla ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen. Matkustajalla on tällaisissa tapauksissa oikeus täyteen hyvitykseen kohdan 5.3.2 mukaisesti.

5.4.2 Matkustajalla ei ole oikeutta purkaa sopimusta, jos väistämättömät ja poikkeukselliset tapahtumat olivat yleisesti tiedossa sopimuksen tekohetkellä.

5.4.3 Sen selvittämiseksi, onko tapahtuma luonteeltaan niin vakava kuin edellä on mainittu, tulee konsultoida luotettavia suomalaisia, ruotsalaisia tai kansainvälisiä viranomaisia. Voimassa oleva UM (Ulkoministeriön) matkustusvaroitus (”vältä kaikkea matkustamista”) katsotaan perusteeksi sopimuksen purkamiselle. Lähtöpäivästä 14 päivää ennen lähtöä voimassa oleva UM matkustusvaroitus on peruste sopimuksen purkamiselle, jos varoitus koskee matkustajan matka-ajankohtaa. Voimassa olevan UM matkustusvaroituksen katsotaan myös olevan peruste sopimuksen purkamiselle, jos on muutoin selvää, että varoituksen perustana olevat olosuhteet vaikuttavat tai tulevat vaikuttamaan matkakohteeseen matkustajan matkan ajankohtana.

6. MATKANJÄRJESTÄJÄN VASTUU PAKETTIMATKAN TOTEUTTAMISESTA

6.1 Puutteellinen toteutus

Jos matkapalvelua ei toteuteta sopimuksen mukaisesti, matkanjärjestäjän on korjattava virhe kohtuullisessa ajassa. Matkanjärjestäjä ei kuitenkaan ole velvollinen korjaamaan virhettä, jos se on mahdotonta tai jos korjaaminen aiheuttaisi suhteettomia kustannuksia. Jos matkanjärjestäjä ei korjaa virhettä, matkustajalla voi olla oikeus hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen.

6.2 Olennaiset virheet

6.2.1 Jos matkalle lähdön jälkeen olennaista osaa sovituista palveluista ei voida toimittaa, matkanjärjestäjän on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vastaavia vaihtoehtoja ilman lisäkustannuksia matkustajalle. Jos matkanjärjestäjä ei voi tarjota tätä, matkanjärjestäjä voi tarjota laatutasoltaan heikompia vaihtoehtoja yhdessä kohtuullisen hinnanalennuksen kanssa. Matkustaja voi hylätä tällaiset vaihtoehdot vain, jos niitä ei voida pitää vertailukelpoisina sopimuksen mukaan tarjottujen palveluiden kanssa tai jos tarjottu hinnanalennus ei ole kohtuullinen.

6.2.2 Jos matkanjärjestäjä ei voi tarjota mitään vaihtoehtoa tai jos matkustajalla on oikeus hylätä tällaiset vaihtoehdot kohdan 6.2.1 mukaisesti, matkustajalla voi olla oikeus hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen.

6.2.3 Jos virhe vaikuttaa olennaisesti pakettimatkan toteuttamiseen eikä matkanjärjestäjä ole korjannut sitä kohtuullisessa ajassa, matkustaja voi purkaa sopimuksen ja hän voi myös olla oikeutettu hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen.

6.2.4 Jos matkanjärjestäjä ei voi tarjota mitään vaihtoehtoa tai jos matkustajalla on oikeus hylätä tällaiset tarjotut vaihtoehdot kohdan 6.2.1 mukaisesti, tai jos matkustaja on purkanut sopimuksen kohdan 6.2.3 mukaisesti, matkustajalla on oikeus vastaavaan paluukuljetukseen ilman aiheetonta viivytystä ja ilman lisäkustannuksia, jos pakettimatka sisältää kuljetuksen ja matkustaja on matkakohteessa.

7. HINNANALENNUKSESTA JA VAHINGONKORVAUKSESTA

7.1 Hinnanalennusta ei myönnetä, jos matkanjärjestäjä voi osoittaa, että virhe johtuu matkustajasta.

7.2 Matkustajalla ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että virhe johtuu matkustajasta tai kolmannesta osapuolesta, jolla ei ole yhteyttä pakettimatkaan sisältyvien matkapalvelujen tarjoamiseen, tai jos virhe johtuu väistämättömistä ja poikkeuksellisista tapahtumista.

7.3 Jos virhe johtuu tahosta, jonka matkanjärjestäjä on palkannut, matkanjärjestäjä on vapaa vahingonkorvausvastuusta näiden matkaehtojen mukaisesti vain, jos myös se, jonka matkanjärjestäjä on palkannut, olisi vapaa vahingonkorvausvastuusta näiden matkaehtojen mukaisesti.

7.4 Oikeutta vahingonkorvaukseen matkanjärjestäjän peruuttaman matkan vuoksi ei ole, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että matkalle on ilmoittautunut vähemmän henkilöitä kuin sopimuksessa ilmoitettu vähimmäismäärä ja matkustajalle ilmoitetaan asiasta kirjallisesti sopimuksen edellyttämässä ajassa.

Ilmoitus matkan peruuttamisesta on annettava viimeistään

20 päivää ennen lähtöä, jos matka kestää yli 6 päivää

7 päivää ennen lähtöä, jos matka kestää 2-6 päivää

48 tuntia ennen lähtöä, jos matka kestää alle 2 päivää

7.5 Näiden ehtojen mukainen vahingonkorvaus kattaa puhtaan varallisuusvahingon. Matkustajan velvollisuus on mahdollisuuksien mukaan rajoittaa vahinkoa.

7.6 Ellei pakettimatkalaki tai muu pakottava lainsäädäntö aseta muita rajoituksia, matkanjärjestäjän vastuu vahingosta rajoittuu pakettimatkan hintaan. Tämä rajoitus ei kuitenkaan koske vahinkoja, jotka on aiheutuneet tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta.

8. REKLAMAATIO

8.1 Matkustaja voi vedota sovittujen palvelujen virheisiin vain, jos hän kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän huomasi tai hänen olisi pitänyt huomata virhe, ilmoittaa virheestä matkanjärjestäjälle tai tämän jälleenmyyjälle. Tämä tulee tehdä mahdollisimman pian ja mahdollisuuksien mukaan jo kesken matkan. Määritettäessä mahdollista hinnanalennusta tai vahingonkorvausta huomioidaan se ajankohta, jolloin matkustaja reklamoi, mikäli aikaisempi ilmoitus olisi johtanut siihen, että matkanjärjestäjä olisi voinut korjata virheen.

8.2 Kohdasta 8.1 riippumatta matkustaja voi vedota virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai tämän jälleenmyyjä on toiminut törkeän huolimattomasti.

9. MATKUSTAJAN VASTUU MATKAN AIKANA

9.1 Matkanjärjestäjän ohjeet

Matkustajan velvollisuus on noudattaa matkanjohtajan tai muun matkanjärjestäjän käyttämän tai palkkaaman henkilön antamia ohjeita matkan toteuttamiseksi. Matkustajan velvollisuus on noudattaa matkaa ja matkakohdetta koskevia järjestyssääntöjä ja käyttäytyä siten, että kanssamatkustajia ei häiritä. Jos matkustaja olennaisesti rikkoo tätä vastaan, matkanjärjestäjä voi purkaa sopimuksen ilman, että matkustajalla on oikeutta korvaukseen tai takaisinmaksuun.

9.2 Matkustajan vastuu vahingosta

Matkustaja on vastuussa mahdollisesta vahingonkorvauksesta, joka johtuu matkustajan huolimattomuudesta ja aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai tämän alihankkijalle tai yhteistyökumppanille vahinkoa.

9.3 Matkustajan vastuu välttämättömyyksistä

9.3.1 Matkustaja on itse vastuussa matkan toteuttamiseen tarvittavien välttämättömyyksien noudattamisesta, kuten voimassa olevan passin, viisumin, rokotusten ja vakuutusten hankkimisesta, mikäli matkaohjelmassa tai sopimuksessa ei ole erikseen toisin mainittu.

9.3.2 Matkustajan tulee kaikkien pakettimatkaan sisältyvien kuljetuspalvelujen osalta tehdä lähtöselvitys matkasuunnitelman, matkanjärjestäjän tai kuljetusyhtiön muun ohjeen mukaisesti.

9.3.3 Matkustaja on itse vastuussa kaikista kustannuksista, jotka aiheutuvat edellä mainittujen välttämättömyyksien puutteista, kuten kotiinkuljetuksesta passin puuttumisen vuoksi, elleivät puutteet johdu matkanjärjestäjän tai jälleenmyyjän virheellisistä tiedoista.

9.3.4 Matkustajan vastuulla on tutustua matkanjärjestäjän antamiin tietoihin.

9.3.5 Matkustajan vastuulla on ottaa selvää, koskevatko matkapaketin eri elementtejä eri säännöt, esimerkiksi raskauteen liittyen.

9.4 Poikkeaminen järjestelystä

9.4.1 Matkustaja, joka matkan alkamisen jälkeen poikkeaa matkapaketin järjestelyistä, on velvollinen ilmoittamaan tästä matkanjärjestäjälle tai tämän edustajalle.

10. MATKANJÄRJESTÄJÄN VELVOLLISUUS ANTAA APUA

Jos matkustaja on matkan aikana vaikeuksissa, matkanjärjestäjän velvollisuus on ilman aiheetonta viivytystä antaa asianmukaista apua. Tällainen apu voi olla esimerkiksi tietoa terveys- ja sairaanhoitopalveluista, paikallisista viranomaisista ja konsulipalveluista. Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen maksu tällaisesta avusta, jos tilanne on aiheutunut tahallisesti tai huolimattomuudesta matkustajan puolelta.

11. RIIDANRATKAISU

Osapuolten tulisi pyrkiä ratkaisemaan sopimuksen tulkintaa tai soveltamista koskeva riita omaehtoisesti. Jos osapuolet eivät pääse yhteisymmärrykseen, riita voidaan saattaa Ruotsin Kuluttajavalituslautakunnan (ARN), PL 174, 101 23 Stockholm, https://arn.se/om-arn/Languages/suomi-mika-on-arn/ tai yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi. Riita voidaan ratkaista myös EU-komission verkkoalustan kautta: http://ec.europa.eu/odr.

GO CRUISING TRAVEL GROUP - ERITYISEHDOT

Seuraavat ehdot täydentävät yllä olevia yleisiä matkaehtoja

Varausmaksu ja loppumaksu

Varausmaksu maksetaan viimeistään 4 päivän kuluttua varauksen tekemisestä. Sopimus sitoo osapuolia, kun matkustaja on maksanut varausmaksun sovitussa ajassa. Loppumaksu suoritetaan viimeistään 65 päivää ennen lähtöä (poikkeuksena tietyt erityismatkat, joiden loppumaksu on maksettava aiemmin. Varausvahvistuksessa on mainittu, mitä maksuaikataulua kyseisellä matkalla sovelletaan.) Jos matka on varattu myöhemmin kuin 65 päivää ennen lähtöä, koko matkan hinta erääntyy maksettavaksi varaushetkellä.

Muutos ja peruutus

Muutokset matkustajan pyynnöstä, jotka koskevat esimerkiksi toista lähtöpaikkaa, lähtöpäivää, matkan pituutta tai muita matkan elementtejä, katsotaan peruutukseksi ja uudeksi varaukseksi. Muista matkustajan varaushetken jälkeen tekemistä muutoksista GO Cruising Travel Group AB pidättää oikeuden periä muutosmaksun, joka koostuu GO Cruisingin muutoksesta aiheutuvasta lisäkustannuksesta, toimistokulut 30€/varaus.

Peruutus

Peruutusmaksut matkan peruuttamisesta:

Peruutettaessa menetetään 100 % matkasta peruutushetkellä maksetusta määrästä. Tapauksissa, joissa lentoyhtiöllä, hotellilla tai muulla yhteistyökumppanilla on korkeammat peruutusmaksut tai ne eivät salli peruutuksia, sovelletaan niiden maksuja/sääntöjä. Tällaisissa tilanteissa peruutuksen yhteydessä saatat joutua maksamaan enemmän kuin aiemmin maksettu summa, joskus koko matkan hinnan. Välttääksesi kustannuksia peruutuksesta tietyissä tapauksissa matkustaja voi hankkia peruutusturvan.

Peruutusturva

Peruutusturva on tilattava ja maksettava viimeistään varausmaksun yhteydessä. Peruutusturva maksaa 7,3% matkan hinnasta. Matkoille, joiden kokonaissumma ylittää 25.000 €, peruutusturva maksaa 9,3% matkan hinnasta. Ostettaessa peruutusturvaa GO Cruisingin kautta, sovelletaan Gouda-matkavakuutuksen peruutusturvan ehtoja.

Passi ja viisumi

Viisumi vaaditaan useisiin eri maihin, esimerkiksi Australiaan, Kiinaan, Intiaan, Nepaliin, Sri Lankaan, Bhutaniin, Mongoliaan, Burmaan, Indonesiaan, Kuubaan, Laosiin, Kambodžaan ja Venäjälle. Matkustaja on itse vastuussa siitä, että voimassa oleva passi ja tarvittavat viisumit ovat kunnossa matkaa varten. Huomaa, että passin on oltava voimassa vielä 6 kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Huomioi, että passi ei saa olla vähääkään rikki ja siinä on oltava vähintään yksi tyhjä aukeama. Matkustaminen tiettyihin kohteisiin edellyttää online-rekisteröintiä, esimerkiksi ESTA, jota tarvitaan matkoille Yhdysvaltoihin. Tämä on vain yleistä tietoa joistakin maailman maista. Juuri teidän matkaanne varten pyydämme teitä kysymään meiltä ja ottamaan yhteyttä viisumispalveluun tarvittaessa saadaksenne ajantasaiset tiedot viisumivaatimuksista.

Matkustajien vähimmäismäärä

GO Cruising Travel Group pidättää oikeuden peruuttaa ryhmämatkan, jos osallistujien määrä alittaa kyseiselle matkalle ilmoitetun vähimmäismäärän. Tästä ilmoitetaan matkustajalle mahdollisimman pian, mutta viimeistään 20 päivää ennen lähtöä.

Sopimusehtojen muutoksia koskeva varaus sekä painovirhevaraus

GO Cruising Travel Group pidättää oikeuden tehdä muutoksia matkaesitteen ja matkan tietoaineiston tietoihin ennen sopimuksen solmimista matkustajan kanssa. GO Cruising pidättää oikeuden tehdä muutoksia tietoihin myös korjaus- ja painovirheiden vuoksi ennen sopimuksen solmimista matkustajan kanssa. GO Cruising pidättää myös oikeuden tehdä muutoksia matkoja koskeviin sopimusehtoihin. Kaikissa tällaisissa muutoksissa sovelletaan Ruotsin pakettimatkalakia.

Hotellit

Kaikki hotellimme on valittu huolellisesti. Hyvä laatu, hyvä sijainti ja hyvä palvelu ovat meille tärkeitä valintakriteereitä. Tietyillä pienemmillä paikkakunnilla majoituksen taso voi olla jonkin verran alhaisempi, johtuen valikoiman rajallisuudesta. Yleisimmät hotellit esitellään verkkosivuillamme kunkin matkan kohdalla. Ilmoitettuja hotelleja saatetaan joissakin tapauksissa joutua vaihtamaan remonttien, ylibuukkausten tai muiden ennalta arvaamattomien tapahtumien vuoksi. Vaihto tapahtuu aina vastaavan tai korkeamman tason hotelliin. Huoneet on pääsääntöisesti luovutettava lähtöpäivänä viimeistään klo 11:00. Sisäänkirjautuminen ei yleensä ole mahdollista ennen klo 15:00 monissa hotelleissa.

Lentomatka

Lentolippu on voimassa turistiluokassa, ellei toisin ole sovittu. Sitä voidaan käyttää vain lentolipussa ilmoitettuina päivinä lähtö- ja paluumatkoilla. Lentoajat ovat alustavia, myös ne lentoajat, jotka on ilmoitettu varausvahvistuksessa. Tarkat lähtöajat ovat saatavilla noin 20 päivää ennen lähtöä. Ota meihin erikseen yhteyttä, jos haluat varmistua tarkasta lennon lähtöajasta, muussa tapauksessa lentoaikataulut lähetetään yhdessä muiden matkustusasiakirjojen kanssa noin 10 päivää ennen matkan lähtöpäivää. Huomaathan, että lentoyhtiöillä on aina oikeus tehdä aikataulumuutoksia. Varmista aina meiltä ennen kuin varaat omia liityntäyhteyksiä lentokoneella, bussilla tai junalla. Suosittelemme, että varaat muutoskelpoisia lippuja liityntäyhteyksille. GO Cruising ei korvaa matkustajien itse varaamien liityntäyhteyksien peruutuskustannuksia, jotka johtuvat lentoyhtiön tekemistä aikataulumuutoksista tai mikäli matka peruutetaan liian vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Matkan luovutus toiselle matkustajalle

On sallittua luovuttaa paikka varatulle pakettimatkalle edellyttäen, että paikan vastaanottaja täyttää matkan vaatimukset. Jos lentoliput on jo kirjoitettu, niitä ei voida luovuttaa, muuttaa tai palauttaa.

Rajoitettu liikkuvuus ja erityistarpeet

Matkaohjelmamme saattavat sisältää eriasteisia fyysisiä aktiviteetteja, kuten kävelyä epätasaisella alustalla. Matkojemme osallistujilta edellytetään, että olet riittävän hyvässä kunnossa voidaksesi osallistua kaikkiin matkaohjelmaan sisältyviin aktiviteetteihin. Ota meihin yhteyttä ennen varausta, jos olet epävarma ja välttääksesi ylimääräisiä kustannuksia ja ongelmia matkan aikana. Autamme sinua mielellämme räätälöimään matkan, joka on mukautettu sinun erityistarpeesi huomioiden.

Vakuutukset ja peruutusturva

Lomaristeilyt.fi ja GO Cruising suosittelevat, että hankit erillisen matkavakuutuksen sekä peruutusturvan. Vakuutusten kustannukset ja ehdot vaihtelevat, joten kysy matka-asiantuntijaltasi apua tarvittaessa matkavarauksen yhteydessä.

Matkavakuus

GO Cruising Travel Group AB on asettanut kaikki tarvittavat matkavakuudet Ruotsin Kammarkollegietin käyttöön, mikä tarkoittaa lakisääteistä taloudellista turvaa sekä sitä, että matkustajillamme on säännösten edellyttämä suoja ja oikeudet. Lisätietoa Ruotsin matkapakettivakuuksista: https://www.kammarkollegiet.se/engelska/start

Matkanjärjestäjä:

GO Cruising Travel Group AB

Odengatan 6 D, 761 31 Norrtälje

Y-tunnus: 556865-9840

+46 770 220 200

info@gocruising.se

Matkan välittäjä

Lomaristeilyt Oy

Y-tunnus 3519803-7

Yhteistyössä Go Cruising Travel Group AB:n kanssa

www.lomaristeilyt.fi

Huomaa, että tämä on ruotsalainen kauppapaikka. Ruotsin määräykset ja matkavakuus ovat voimassa.