Tender-satamat

Kun risteilylaiva ankkuroituu sataman edustalle

Mitä tarkoittaa on tender-satama?

Yleensä risteilylaiva saapuu risteilysatamaan tai joissakin tapauksissa teollisuussatamaan, mikäli alueella ei ole satamaa risteilylaivoille. Monilla paikoilla ympäri maailmaa satama on kuitenkin liian pieni, liian matala tai muiden alusten miehittämä, mikä estää alusta kiinnittymästä laituriin. Tällöin vaihtoehtona on ankkuroida hieman sataman ulkopuolelle. Tätä kutsutaan "tenderöinniksi" tai "saapumiseksi tenderillä".

Tender-veneet

Kun maihinnousu ei onnistu kävelysiltojen kautta, risteilymatkustajat viedään maihin pienemmillä veneillä, niin sanotuilla tender-veneillä. Kaikkien risteilyvieraiden kuljettamiseksi maihin käytetään joko aluksen pelastusveneitä tai pienempiä paikallisia veneitä, jotka saapuvat alukselle. Laivasta avataan laituri, joka toimii näiden veneiden kiinnityspaikkana. Matka tenderiveneillä voi kestää tavallisesta, nopeasta viiden minuutin matkasta pidempäänkin, riippuen siitä, kuinka kaukana risteilylaiva on ja millaiset sääolosuhteet alueella vallitsevat.

Järjestetty jonotusjärjestelmä veneille

Jotta kaikki matkustajat eivät seisoisi jonossa samaan aikaan, suurilla, tuhansien matkustajien laivoilla on käytössä tenderilippujärjestelmä. Tämä tarkoittaa, että kun on valmis lähtemään, mennään aluksella tiettyyn paikkaan, joka on usein teatteri tai baari. Siellä matkustajalle annetaan tenderilippu, joka kertoo, mihin veneeseen hän menee. Tämän jälkeen odotetaan, kunnes lipussa oleva numero kuulutetaan. Jos matkustajalla on varattu aluksen johtama retki, hänen ei tarvitse noutaa omaa tenderilippua, sillä kaikilla näillä matkustajilla on etuoikeus ja he matkustavat ryhmänsä kanssa erityisesti nimetyillä tenderiveneillä. Kun on oma vuoro siirtyä tenderiveneeseen, seurataan merkintöjä tenderilaiturille. Pienemmillä, alle tuhannen matkustajan laivoilla, voi yleensä mennä vain tenderlaiturille ilman erityisiä lippuja, koska jonoja syntyy harvemmin.

Sää ja tuuli vaikuttavat

Ennen laivalta poistumista hyttikortti skannataan, jotta henkilökunta tietää matkustajan poistuneen laivalta. Laivasta poistuttua henkilökunta yleensä auttaa matkustajia siirtymään tenderiveneisiin. Tyynellä säällä tämä ei ole ongelma, ja tenderiveneet täyttyvät matkustajista sujuvasti. Kovemmalla säällä tämä voi olla vaikeampaa, sillä laituri ja vene voivat keinua. Jos tasapaino on matkustajalle vaikeaa tai hän ei ole seikkailunhaluinen, on suositeltavaa tarkistaa sää ennen päätöksen tekemistä tenderiveneellä matkustamisesta. Maihinnousut keskeytetään, jos sää aiheuttaa riskin matkustajille.

Nauti venematkasta!

Kun matkustaja on päässyt tenderiveneeseen, hän voi rentoutua ja nauttia venematkasta. Tämä on usein paras hetki ottaa kaunis kuva risteilylaivasta ilman, että laiturilla tai muilla sataman yksityiskohdilla on vaikutusta kuvaan. Tästä kuvakulmasta laiva onkin yleensä vaikuttavimman näköinen.

Pysy aikataulussa paluumatkan suhteen

Tenderiveneen saapuessa matkustaja pääsee astumaan kuivalle maalle. Ennen kuin matkustaja lähtee tutkimaan ja kokemaan kohdetta, on tärkeää merkitä ylös aika, jolloin viimeinen tenderivene lähtee takaisin laivalle. Jos matkustaja myöhästyy tästä, hän myöhästyy myös laivalta.

Usein risteilyn varausvahvistuksesta löytyy selkeät tiedot siitä, mitkä satamat ovat tenderisatamia ja mitkä ovat tavallisia kiinnityssatamia. Tenderisatamissa alukselta poistuminen kestää huomattavasti kauemmin kuin kiinnityssatamissa. Tämä on hyvä ottaa huomioon, jos matkustaja suunnittelee omia retkiä satamissa, jotta hän ehtii retkilleen ajoissa.